Streszczenia Szczegółowe Popularnych Lektur Szkolnych od Gimnazjum do Liceum

Szybkie wybieranie streszczeń:   Dyskusje na forum:

Jak oceniasz recepty na życie i poglądy na życie zawarte w pieśniach i trenach Kochanowskiego?

Jan Kochanowski to zdecydowanie najsłynniejszy poeta epoki renesansu w Polsce. Stawia człowieka w centrum zainteresowania i właśnie o nim mówi, aczkolwiek nie ogranicza się do samego opisu postaci ludzkiej, a wzbogaca teksty o własne przemyślenia, co czyni jego utwory niezwykle atrakcyjnymi tematycznie. Ja osobiście miałem doczynienia z kilkoma trenami oraz pieśniami Kochanowskiego i analizując je próbowałem przyjąć jakąś postawę wobec poglądów i recept na życie z jakimi zetknąłęm siępodczas lektury.Pierwszym utworem, jaki chciałbym omowic jest Pieśń IX. Tutaj poeta nakłania odbiorce do myslenia pozytywnego, do tego by nigdy nie tracic nadzieji. Zawsze w najgorszych momentach trzeba cierpliwie czekac na pozytywna odmiane. Przykład tego w przyrodzie stanowi zima, która w koncu przeciez i tak zostaje wyparta przez oznaki wiosny. Tak samo z zyciem czlowieka, które nie jest jednostajnym poematem tych samych chwil. Zmienia się! Nikt nie jest wiecznie albo szczesliwy, albo zrozpaczony. Kolo fortuny się kreci. Podobne poglady kochanowski przedstawia w piesni III z tym, ze tutaj mamy już szerzej doczynienia z motywem virtus, czyli cnoty prowadzacej do szczescia. Poeta twierdzi, ze czyste sumienia może nam zapewnic dobrobyt nie tylko w doczesnoci ale i po smierci, a także ochronic nas od zlego. Zgadadzam się z tym i uwazam ze często ludzie sami sa winni swojego cierpienia. Gdyby pstepowali uczciwie, zgodnie z zasadami, nie musieliby się niczego obawiac, zyliby spokojnie. Jednakze skoro, zachowuja się niemoralnie, lamia wszelkie prawa, to sprowadzaja na siebie nieszczescie. A skoro już jestem przy Pieśni III to warto także powiedzieć o fortunie rozumienej nie jako los, czy traf, a w znaczeniu majatku. Kochanowski przestrzega ludzi przed gromadzeniem pieniedzy gdyz materialne rzeczy potrafia zachwiac naszymi ideałami, wplynac znaczaco na nasza psychike i zniszczyć fundamenty szeroko pojetej morlanosci. Mowa jest tu także o falszywych przyjaciolach którym zalezy wylacznie na majatku i ktorzy odejda od nas gdy tylko powinie nam się noga. To w szczegolnosci można utozsamiac z obecnymi czasami, kiedy to altruim, bezinteresownosc, po prostu odchodza w zapomnienie. Z drugiej strony mamy jednak Tren XI. Kochanowski zrozpaczony po straie corki przezywa kryzys swiatopogladowy i staje naprzeciw przekonaniom renesansu, jakie sam uprzednio wyznawał. Tym razem autor przeczy motywowi virtas. Watpi także w jakikolwiek wpływ wartosci wyzszych na nasze zycie. Boga uwaza za niesprawiedliwego i nieprzewidywalnego, przeczy jego obrazowi stworcy idealnego swiata. Pisze tutaj także, ze niemozliwe jest zdobycie madrosci,a swiat to tylko fraszka, blahostka. Tragedia jaka dotknela poete sprawila, ze caly jego system idealow legl w gruzach i w ten sposób zwatpil on w hasla epoki, w ktorej tworzyl. Z tym co zostalo zawarte w Trenie XI nie do konca jestem w stanie się zgodzic, gdyz bardziej odpowiada mi filozofia Epikura, kotra wczesniej demonstrowal Kochanowski. Sądzę, że los ludzki jest zmienny, a żeby uzykasc pelna dojrzalosc czlowiek musi zaznac i szczescia i goryczy. Jestem jednak w stanie zrozumiec cierpienie poety, które wprowadzilo do trenow motyw vanitas. Przedstawione przeze mnie przyklady pokazuja rozbieznosc pogladow Kochanowskiego na przestrzeni jego tworczosci. Zatem nie mogę jednoznacznie ocenic j recept na zycie, które on proponuje. Z niektórymi zgadadzam się w pelni, z innymi może troche mniej a co do niekotrych mam kompletnie odmienne zdanie jednak szanuje tworczosc poety. Sadze, ze każdy czytelnik utozsamilby się z innymi faragmentami z Kochanowskiego, zatem po prostu pozostaje mi polecic lekture wszytskim, kotrzy szukaja wlasnej filozofii zyciowej.

0
Tags:

Najnowsze odcinki wideokursu angielskiego na Youtube



Wypracowania Użytkowników